Miten saada paras mahdollinen hinta omasta asunnosta?

Olit sitten lähdössä myymään asuntoasi itse tai ajattelit luottaa asiansa osaavan kiinteistönvälittäjän apuun, on useita eri asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon omaa asuntoa myytäessä, jotta saisit siitä parhaan mahdollisen hinnan.

Sen lisäksi, että asuntosi myydään nopeammin, saat siitä myös huomattavasti korkeamman hinnan, jos kiinnität mm. seuraaviin asioihin huomiota:

 

Asunnon kunto

Asunnon kunnolla on toki selkeä merkitys asunnosta saatavaan hintaan ja myös siihen, miten nopeasti sille löydetään uudet omistajat. Näin ollen, mikäli tilanne ei ole siis aivan akuutti, kannattaa miettiä, olisiko esim. pienelle pintaremontille mahdollisuutta. Yllättävä pienilläkin summilla saadaan merkittäviä asioita aikaan, nostetaan asunnon hintaa ja helpotetaan sen myymistä. Jos asunnossa on esim. vanhoja tapetteja, seinät kuluneet tai maalattu erittäin voimakkaita sävyjä käyttäen, kannattaa ehdottomasti miettiä seinien paikkaamista ja uudelleen maalaamista.

Myös asunnon pikkuviat kannattaa laittaa kuntoon ennen myyntiä, kuten palaneet lamput, repsottavat listat, vähän huonosti kiinni olevat kaapinovet jne. Kylppäreissäkin vanhoihin kaakeleihin ja kuluneisiin saumoihin saa yllättävän halvalla ja helpolla uutta eloa ja näin ilme on jo aivan eri näköinen.

 

Asunnon stailaus

Asuntokaupoilla tunteet yleensä ottavat vallan ja näin ollen asunnon stailaus ennen sen laittamista myyntiin sekä näyttöjä varten on erittäin tärkeää ja hyvinkin järkevää, koska sillä usein luodaan isompi kiinnostus, lyhennetään myyntiaikaa ja saadaan asunnosta parempi hinta.

Mikäli asunto on todella täynnä tavaraa, kannattaa miettiä myös sitä, että sieltä viedään paljon tavaraa pois ennen kuvauksia ja tulevia näyttöjä. Isommankin asunnon saa tuntumaan todella pieneltä ja ahtaalta, kun joka nurkka on täynnä erilaisia lipastoja, hyllyjä, pöytiä, viherkasveja ja muita sisustuselementtejä.

 

Hyvät ja laadukkaat kuvat ja video

Hyviin kuviin kannattaa panostaa todella paljon. HOUSEssa käytämme esim. ammattikuvaajia aina ottamaan kuvat, jotta voimme olla varmoja niiden laadusta. Kuvat ovat se, jonka potentiaalinen ostaja yleensä ensimmäisenä näkee ja tekee niiden perusteella päätöksen, lähteekö katsomaan asuntoa vai ei. Kukaan ei varmasti halua sitä, että joku potentiaalinen ostaja tippuu matkalta sen takia, koska kuvat eivät ole olleet tarpeeksi laadukkaita ja näin ei olla onnistuttu herättämään kiinnostusta.

Myös video tekee koko ajan enemmän tuloaan asuntoesittelyihin ja videon tekee erittäin mielenkiintoiseksi se fakta, että sosiaalisissa medioissa videoiden ns. ”engagement” on aivan eri tasolla, mitä esim. ilmoituksille, jotka sinne vain roiskaistaan linkin kera. Videon huomionarvo ja kiinnostus on siis ihan eri tasolla ja näin ollen voi se olla yksi merkittävä tekijä asuntosi myynnissä.

 

Asunnon myyntiteksti

Potentiaalinen ostaja ihastuu yleensä asunnon kuviin ja/tai videoon ja sen jälkeen alkaa tutkia kohdetta vähän tarkemmin. Tässä kohtaa asunnon myyntitekstillä on erittäin iso rooli, että kiinnostus ei ainoastaan pysy vaan nousee entisestään. Hyvän myyntitekstin laatimisessa myös usein asunnon omistajalla on roolinsa, koska hän osaa parhaiten kertoa asunnon sekä sen sijainnin parhaista puolista, palveluista, kouluista, päiväkodeista, kulkuyhteyksistä jne. Hyvän kiinteistönvälittäjän yksi ominaisuuksista on myös se, että hän osaa kysyä oikeat kysymykset ja kerätä tiedon, jolla myyntitekstistä tehdään kohdeyleisöä puhutteleva.

 

Oikeat kanavat ja markkinointi

Oli sitten, miten hienosti stailattu kohde tahansa, jota tuodaan esiin toinen toistaan upeimmilla kuvilla ja videolla, niin ei siitä ole hirveästi hyötyä, jos ilmoitus ei tavoita potentiaalisia ostajia.

Oikotie ja Etuovi ovat Suomen kaksi suosituinta palvelua asuntojen myyntiin. Tämän artikkelin julkaisuhetkellä (01.04.2019) Etuovi.comissa on 60.548 myytävää asuntoja ja asunnot.oikotie.fi:ssä niitä puolestaan on 50.009 kappaletta. Noiden kanavien lisäksi erittäin merkittävää roolia näyttelee kiinteistönvälittäjän sekä hänen edustamansa yrityksen verkostot, joista voi hyvinkin löytyä potentiaalinen ostaja nopeasti.

Sosiaalinen media sekä välittäjien omat sosiaaliset verkostot kasvattavat merkitystään päivä päivältä myös kiinteistönvälitysbisneksessä. Pelkästään omaamalla ison verkoston esim. LinkedInissä, pystyy yhdelle myynnissä olevasta kohteesta tehdylle videolle saada useita kymmeniä tuhansia näyttöjä, vieläpä täysin ilmaiseksi. Tämä kuitenkin tulee tulevaisuudessa muuttumaan ja kuten on jo käynyt esim. Facebookissa, jossa ilman rahaa on turha enää unelmoida kovinkaan isoista näyttömääristä. Siinä vaiheessa astuu vielä vahvemmin mukaan kohdennettu markkinointi, jolla voidaan saada erittäin hyviä tuloksia aikaan, kun tiedetään mitä tehdään. Tänä päivänä käytännössä jokaisella meistä on aivan valtava määrä dataa käytössä internetin käyttäjistä ja jos osaa tuota dataa käyttää oikein, pystyy myynnissä olevien asuntojen markkinointia kohdentamaan kustannustehokkaasti juuri oikeille henkilöille esim. sosiaalisessa mediassa.

 

Oikein asetettu myyntihinta

Oikean hinnan asettaminen on elintärkeää. Kun hinta asetetaan liian ylös, potentiaalisia ostajia ei ilmaannu, asunto ei mene kaupaksi ja kohde ”kuluu”. Potentiaaliset ostajat alkavat epäillä, että asunnossa on jotain vikaa ja näin mikäli siitä tulee tarjouksia, ovat ne usein merkittävästi alle asetetun pyyntihinnan. Se on hyvinkin loogista, koska jos ostajalla on tieto siitä, että kohde on ollut jo pidempään markkinoilla tarkoittaa se yleensä sitä, että siihen ei ole kohdistunut hirveästi kiinnostusta ja näin on todennäköisesti varaa tinkiä.

Valitettavan usein liian korkeaan myyntihintaan löytyy yleensä syy kiinteistönvälittäjästä. Varmaan klassisempia kikkoja saada kohde itselleen myyntiin on luvata asunnon omistajalle siitä todella korkea hinta. Tehdään sopimus ja muutaman viikon päästä välittäjä on kinuamassa hinnan alennusta, kun potentiaalisia ostajia ei ilmaannu.

 

Asiansa osaava välittäjä

Ja edellisestä kohdasta päästäänkin sitten tähän. Kiinteistönvälittäjiä on valitettavasti aika laaja kirjo ja näin kannattaa ehdottomasti varmistua siitä, että se välittäjä, joka lähtee myymään asuntoasi osaa asiansa. Hyvä kiinteistönvälittäjä osaa auttaa kaikissa edellä olevissa asioissa ja sen lisäksi on merkittävä tekijä, jotta kohde tulee myydyksi mahdollisimman nopeasti, parhaalla mahdollisella hinnalla ja hyvän välitystavan ohjetta noudattaen.

Hyvä kiinteistönvälittäjä ei myöskään piiloudu näytöillä, vaan on aidosti läsnä ja kiinnostunut potentiaalisten ostajien tilanteesta sekä on valmis vastaamaan heitä askarruttaviin kysymyksiin. Kiinteistönvälittäjästä huokuu positiivisuus, sosiaalisuus ja myyntihenkisyys. Näytön jälkeen hyvä kiinteistönvälittäjä on yhteydessä kaikkiin näytössä käyneisiin ihmisiin keskustellakseen myynnissä olevasta kohteesta, kerätäkseen palautteita ja ennen kaikkea kysyäkseen, mikäli halutaan jättää ostotarjous. Harva asunto myy itse itsensä ja näin ollen hyvällä välittäjällä on merkittävä rooli, jotta kaupat tulee tehtyä.

 

Kirjoittanut,

Teemu & Hannu

 

2019-04-01T20:59:26+03:0001.04.2019|