Digitaalisuus kiinteistönvälitysbisneksessä

Jos puhutaan digitalisaatiosta tai digitaalisesta transformaatiosta, koskettaa se käytännössä ihan jokaista toimialaa. Toisia enemmän ja toisia vähän vähemmän. Kuitenkin ihmiset ja asiakkaat alkavat nykyään jo odottaakin, että teknologia on jollain tavalla mukana luomassa parempaa palvelu- ja asiakaskokemusta. Uudet teknologiat, kustannusten lasku, älypuhelinten suosio ja sosiaalisten medioiden kasvu ovat yhdessä ja erikseen luoneet myös kiinteistönvälitysbisnekselle loistavat mahdollisuudet saada digitaalisuudesta iso hyöty.

Seuraavassa listaamme muutamia asioita ja kohtia esimerkkeinä, joissa osana kiinteistönvälitysprosessia jo hyödynnetään tai tullaan tulevaisuudessa hyödyntämään digitaalisuutta yhä enemmissä määrin ja näin luodaan asiakkaalle mm. parempi palvelu- ja asiakaskokemus:

Digitaalinen hinta arvio

Suhteellisen normaalia on se, kun omaa asuntoa ollaan laittamassa myyntiin, otetaan yhteyttä yhteen tai useampaan kiinteistönvälittäjään ja pyydetään heitä käymään. Kuitenkaan tähän ei ole aina tarvetta ja saattaa olla ettei se asunnon myyjän puolesta ole edes mahdollista ja näin kaikki hoidetaankin digitaalisesti. Meillä Housella on asiakkaalla esim. mahdollisuus saada digitaalinen hinta-arvio, mikäli hän niin haluaa. Silloin vain pyydämme perustiedot ja muutamat kuvat asunnosta ja ne saatuamme, toimitamme asiakkaalle hinta-arvion 48h kuluessa. Meillä on hyvät kanavat, joista pystymme katsomaan alueen edelliset myydyt asunnot, pystymme eri palveluilla tutustua alueeseen ja sen lähipalveluihin sekä ammattitaitomme takaa sen, että pystymme ottamaan luotettavasti myös asunnon kunnon huomioon hintaa arvioidessamme.

Kohteen stailaus digitaalisesti

Tänä päivänä näkee paljon sitä, että tyhjä asunto täytetään huonekaluilla eli stailataan ennen kohteen kuvauksia. Tämä on hyvinkin järkevää, koska sillä usein luodaan isompi kiinnostus, lyhennetään myyntiaikaa ja saadaan asunnosta parempi hinta. Kohteen stailaus voi kuitenkin näkyä helposti välittäjän palkkiossa (tai ainakin pitäisi näkyä), koska ei ole ilmaista tuoda pakettiautollista tai jopa kuorma-autollista huonekaluja tyhjään asuntoon vain sen kuvauksia varten.

Kuitenkin tämän päivän teknologiat mahdollistavat kohteiden stailauksen täysin digitaalisesti, joka on loistava vaihtoehto ennen kaikkea tyhjien asuntojen sekä uudiskohteiden stailaukseen. Alla oleva esimerkkikuva on uudiskohteesta ja 100% tietokoneella tehty.

Kohteen kuvat ja video

Siitä lähtien, kun myynti-ilmoitukset alkoivat mennä sähköiseen muotoon ja syntyi kanavat, kuten Oikotie ja Etuovi, on se ehkä ollut suurin yksittäinen harppaus digitaalisuuteen kiinteistönvälitysbisneksessä. Kuvien laatuun on vuosien varrella tullut huomattavaa parannusta ja tänä päivänä on erittäin normaalia, että ammattikuvaajat käyvät ottamassa kohteista kuvat. Myös videoiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti ja varsinkin vähän arvokkaammista tai harvinaisemmista kohteista näkyy paljon videoita. 360-kuvat ovat myös yleistyneet ja ne pystytään myös halutessaan yhdistää niin, että henkilö pystyy siirtymään ikään kuin kuvien sisällä huoneesta toiseen. Näin myös mahdollistetaan suhteellisen helposti se, että potentiaalisen ostajan ei tarvitse välttämättä tulla konkreettisesti vierailemaan kohteessa saadakseen siitä jo riittävän hyvän kuvan.

Lähitulevaisuudessa tulee olemaan mahdollista se, että henkilö pystyy laittamaan VR-lasit (Virtual Reality) päähän ja sitä kautta astua ja liikkua aidosti myynnissä olevassa kohteessa. Etenkin ulkomailla on yrityksiä ja rakennuttajia, jotka ovat lähteneet kehittämään palvelujaan tähän suuntaan, koska sillä mahdollistetaan ja palvellaan jo ihan eri tavalla ulkomaisia ostajia.

Kohdennettu mainonta

Erityisesti sosiaaliset mediat mahdollistavat erittäin kohdennetun mainonnan, jota voidaan myös hyödyntää kiinteistönvälitysbisneksessä ja varsinkin silloin, kun tiedetään suhteellisen tarkasti potentiaalisten ostajien profiili. Kun mainonta tehdään oikein ja hyvin, voidaan varmistua siitä, että myynnissä oleva kohde pääsee oikeiden silmien alle ja näin voidaan tehostaa merkittävästi kohteen myymistä. Kun kohdennettu mainonta vielä yhdistetään omien verkkosivujen ja sieltä saatavaan kävijädataan, pystytään tehokkaasti saamaan kiinni ne henkilöt, jotka ovat käyneet katsomassa ilmoitusta ja houkuttelemaan heidät olemaan yhteydessä.

Kohdennetusta ts. maksetusta mainonnasta tulee toki kustannuksia ja näin kohdennettua mainontaa tullaan enemmän näkemään vähän arvokkaimmissa kohteissa sekä esim. uudiskohteissa ja isoimmissa kokonaisuuksissa.

Toimeksianto ja sen seuranta

Yleensä asunnon myyjää kiinnostaa erittäin paljon se, miten näyttö on mennyt, kuinka paljon kohdetta on käyty katsomassa, onko ollut kiinnostuneita jne. Se, että asiat käytäisiin vain puhelimessa läpi, on erittäin fiksua, että asiakkaalla olisi käytössään puhelimessa sovellus, josta hän pystyy helpolla tavalla seurata käytännössä reaaliajassa oman asuntoon liittyviä numeroita. Sovelluksen avulla hän pystyy myös helpolla tavalla käymään välittäjän kanssa keskustelua ja puolin ja toisin vastailla pieniin kysymyksiin.

Monia myös kiinnostaa kuinka paljon myynti-ilmoitusta on käyty katsomassa sekä minkälaista näkyvyyttä postaukset esim. sosiaalisessa mediassa ovat saaneet aikaan. Myös nämä tiedot pystytään tuoda helposti saataville puhelimesta löytyvän sovelluksen avulla.

– Hannu & Teemu

Piditkö kirjoituksesta? Lähde seuraamaan HOUSEA myös somessa!

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/house-asunnot/

Instagram: https://www.instagram.com/houseasunnot/

Facebook: https://www.facebook.com/houseasunnot/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *