Tulevaisuuden kiinteistönvälittäjän 4 hyvettä

Tulevaisuudessa ja oikeastaan jo tänään hyvällä kiinteistövälittäjällä olisi syytä olla LKV-tutkinto. Näin asiakas varmistuu, että teoriassa ainakin kyseinen henkilö osaa jotain harjoittamastaan työstään. Juridiikka on tärkeä osa-alue kiinteistö- ja asuntokaupoissa. Olet varmaan joskus lukenut, kun ”huonojen ” asuntokauppojen seurauksena osapuolet ovat oikeudessa ratkomassa kiistojaan. Hyvin usein näistä olisi vältytty, jos kiinteistövälittäjä olisi osannut asiansa eli työnsä.

Jatkossa eivät pärjää enää myöskään some-kuninkaat & kuningattaret, jotka ovat olleet LKV-kokeessa ja eivät ole kuitenkaan päässeet lävitse siitä. Heidän jäljiltäänkin on monia oikeustapauksia, mutta jatkossa se ei oikein käy, koska heidät naulitaan somessa osaamattomuudestaan. Tuskin sinäkään enää haluat osaamatonta riskipalvelua? Tulevaisuuden kiinteistövälittäjällä on LKV-tutkinto suoritettuna hyväksytysti, sillä se ei ole järisyttävän vaikea suorittaa, jos oikeasti on kiinnostunut työstään (HYVE 1).

LKV:n pitää pystyä suosittelemaan ja jopa myymään hyviä oheispalveluita, joita ovat esimerkiksi rahoitus-, vakuutus-, siivous-, muutto-, remontointi- ja kalustamispalvelut (HYVE 2).

Hyvä LKV hallitsee ja ymmärtää koko palvelukentän, josta kuluttajat ovat kiinnostuneita, kun heillä on tarve muuttaa uuteen asuntoon. Hän ymmärtää rahoituskuviot ja mahdollisuudet sekä pystyy auttamaan asiakastaan niissä, mikäli tarvetta löytyy. Samoin asunnon vaihtoon liittyy olennaisena monet muutkin tarpeet ja palvelut. Muuttopalvelu on olennainen ja tärkeä osa asunnonvaihtoa. Jokaisessa tapauksessa tavarat ja huonekalut pitää kuitenkin saada siirrettyä vanhasta paikasta uuteen, jolloin hyvä ja kustannustehokas muuttopalvelu on aina paikallaan. LKV tarjoaa sen asiakkaalle. Monessa asunnossa on myös remontointitarpeita ja hyvällä remonttifirmalla on silloin kysyntää, kuten aina ja silloin on LKV:n hyvä tunnistaa ja tuntea hyvä sellainen omalla toiminta-alueellaan.

Hyvä ja varsinkin loistava kiinteistönvälittäjä markkinoi itseään koko ajan aktiivisesti. Huono ei sitä tee ja on jo tällöin huono sellainen. Jos hän perustelee ei-aktiivisuuttaan osaamattomuudellaan somen eri kanavissa, kuvastaa se nykyään muutakin osaamattomuutta ja ymmärtämättömyyttä maailman menosta. Ei hän silloin osaa markkinoida asuntojakaan! Markkinointi eri some-kanavissa on pakollista hyvälle LKV:lle. (HYVE 3).

Informointi ja yhteydenpito asiakkaaseen jatkuvalla sykkeellä sovitusti on elinehto. Jos LKV lupaa olla kerran viikossa taikka jokaisen näytön jälkeen, hän myös on yhteydessä. Mutta hyvä LKV on yhteydessä useammin ja pitää asiakkaan tyytyväisenä, mitä tapahtuu milloinkin. (HYVE 4).

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *